Rok 2024 sa niesol v znamení výziev, intenzívnej práce a dôležitých investičných rozhodnutí, ktoré formovali cestnú infraštruktúru v Trnavskom samosprávnom kraji. Aj napriek náročným podmienkam sa podarilo realizovať množstvo významných projektov, ktoré prispejú k zvýšeniu bezpečnosti a komfortu cestovania v našom regióne. Spolu s investičnou námestníčkou SÚC TTSK, Ing. Monikou Zaťkovou sa obzrieme za kľúčovými rekonštrukciami ciest a mostov a zhodnotíme úspechy investičných aktivít SÚC TTSK v roku 2024.
- Ak by ste mali zhodnotiť rok 2024 z pohľadu investícií jednou vetou, ako by znela?
Rok 2024 bol náročný, plný výziev s množstvom emócii. Ako každý rok verím, že bol dobrý a budúci rok bude ešte lepší.
- Aké investičné projekty boli v tomto roku realizované v rámci SÚC TTSK? Aký dopad očakávate na zlepšenie cestnej infraštruktúry v kraji?
Celková dĺžka rekonštruovaných ciest za rok 2024 je 19,230 km. Z toho v oblasti Dunajská Streda je to 6,76 km, v oblasti Trnava 9,10 km a v oblasti Senica 3,37 km. V tomto roku sme rekonštruovali z kapitálových výdavkov tieto úseky ciest:
Okrem ciest SÚC TTSK zrekonštruovala v roku 2024 aj tieto mostné objekty:
V prípade mostov v obci Dlhá (M3636), za obcou Dlhá (M5497) a mosta v Holíči (M433) ide o asanáciu pôvodných objektov a vybudovanie nových plnohodnotných mostov. Most v Holíči bude odovzdaný verejnosti do užívania v budúcom roku.
Nech je dĺžka rekonštruovaného úseku alebo mosta akákoľvek, vždy prispeje ku komfortnejšiemu a bezpečnejšiemu využívaniu danej cesty či mosta. Zároveň sa tým približujeme ku vízii pravidelnej cyklickej oprave ciest a mostov v našom kraji, čo je pre efektívne fungovanie našej spoločnosti veľmi podstatné.
- Viete vyčísliť počet úspešne vykonaných investičných akcií/projektov v roku 2024? Investovali sme viac do mostov alebo do ciest?
Objekty, ktoré sme mali v roku 2024 v pláne zrekonštruovať sme úspešne ukončili alebo budú ukončené už čoskoro. Číselne to vieme vyhodnotiť nasledovne: podľa počtu objektov sme zrealizovali 14 rekonštrukcií ciest a 6 rekonštrukcií mostov (*jeden mostný objekt bude dokončený v roku 2025). Podľa výšky investície sme do cestných objektov investovali 7,62-miliónov € a do mostných objektov 1,11-milióna €.
- Ako sa rozhodujete o prioritizácii investícií do ciest a mostov? Aké faktory ovplyvňujú, ktoré projekty sa budú realizovať ako prvé?
Pri cestách a mostoch sa vykonávajú pravidelné prehliadky. Cesty sú kontrolované vždy po ukončení zimnej údržby, t.j. hlavná prehliadka komunikácie, ktorú vykonávajú majstri strediska. Práve títo majstri poznajú svoj „rajón“ najlepšie a svoje skúsenosti a postrehy vkladajú/zapisujú do cestnej databanky. Pri mostných objektoch je tento proces trošku obsiahlejší. Každý rok sa vykonáva bežná prehliadka, ktorú vykonávajú pracovníci strediska špeciálnych služieb. Okrem tejto prehliadky (v zmysle príslušného technického predpisu) sa vykonávajú hlavné mostné prehliadky, ktoré už musí vykonať odborne spôsobilá osoba s príslušným oprávnením.
Či už prehliadky mostov alebo ciest, obe tieto oblasti si vyžadujú zodpovedný prístup. Ich výsledkom sú informácie, ktoré sú základnými vstupnými podkladmi pre určenie poradia naliehavosti opráv a rekonštrukcií objektov. Technický stav vozovky/mosta je jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré toto poradie určujú. Bezpečnosť na nami spravovaných komunikáciách a mostoch je vždy na prvom mieste. Od toho sa odvíja aj ďalší postup či zváženie, čo môžeme pre zvýšenie bezpečnosti spraviť „okamžite“ (usmernenie dopravy pomocou dopravného značenia, presmerovanie dopravy na obchádzkovú trasu, uzavretie objektu a pod.), aby sme mohli pripraviť projektovú dokumentáciu. Neskôr prídu na rad prípravné práce a samotná realizácia rekonštrukcie – opravy cesty/mosta, čím dôjde ku opätovnému plnohodnotnému a bezpečnému využívaniu predmetného úseku cesty/mosta.
- Okrem úspešných rekonštrukcií ste sa stretávali aj s bizarnými situáciami, kedy vodiči nerešpektovali dopravné značenie a narušili priebeh prác. Stalo sa niečo podobné aj v tomto roku?
Každá rekonštrukcia je niečím špecifická, jedinečná, či bizarná. Keď je priebeh stavebných prác v štandardných medziach, „vybuchne“ niečo inde. Nuž, určite sa dá povedať, že sa nenudíme a pokojný priebeh prác nám spestrujú nielen vodiči či obyvatelia príslušných obcí, ale niekedy si ho dokážeme spestriť aj my so zhotoviteľom stavby navzájom. Dôležité je ale pozerať sa na výsledok, aby dokončené dielo bolo niečo, na čo sme hrdý.
- Aké sú hlavné výzvy v oblasti financovania cestnej infraštruktúry v TTSK v budúcom roku, vzhľadom na plánované ekonomické zmeny na Slovensku?
To je skôr otázka na TTSK. SÚC má svoju oblasť pôsobnosti a našou prioritou a snahou je starať sa a spravovať zverené objekty čo možno najlepšie, ale v rámci pridelených finančných prostriedkov. Nech budú zmeny akéhokoľvek rozsahu, budeme sa musieť s nimi popasovať a pretaviť do našich aktivít. Budúci rok bude z hľadiska stavebných prác (kapitálové výdavky) prioritne venovaný mostom. Z hľadiska rozsahu sú mosty oproti cestám lokálnou záležitosťou, ktorú za ideálneho stavu ani neregistrujeme. No v prípade, že začne most vykazovať známky degradácie, stáva sa prioritnou úlohou.
- Čo by ste si – ako investičná námestníčka – priali do roku 2025? A čo by ste popriali SÚC TTSK?
Určite je to v prvom rade zdravie, otvorená myseľ a hlavne veľa dobrých nápadov. Možno to znie všedne, ale práve tieto veci nás posúvajú ďalej a pomáhajú nám prekonávať prekážky.
Monika Zaťková, námestník investičného úseku